Hem ljuva hem

Piteå, Norrbotten, Sweden
Hej och välkommen till min blogg! Här visar jag bilder och skriver om mitt vardagsliv med man och två barn i åldrarna 5 och 6 år. Själv är jag 35 år, jobbar som socionom och bor i ett mysigt gammalt hus i Piteå. Jag älskar inredning och fina saker, att fotografera och redigera korten, laga mat och baka, promenera, shoppa, läsa, surfa och blogga, och såklart att umgås med familj och vänner. Alla bilder som visas i bloggen är fotade av mig om inget annat anges. Lämna gärna en liten kommentar så att jag vet att du varit här!

måndag 31 augusti 2009

köket- gammalt och nytt

Välkommen in! Här kommer en första titt i vårt nya hem. Köket brukar ju sägas vara husets hjärta och själva navet i hemmet. Inget undantag hos oss så det känns ganska naturligt att börja här:

Så här såg köket ut när vi tog över huset den 10 juni i år:
De förra ägarna hade renoverat hela köket under 2002 så det var som synes fortfarande i fint skick. Det vi gjort sedan vi flyttade in är att vi låtit tapetsera om väggarna och sprutmåla taket vitt. Taket var visserligen redan vitmålat men färgen behövde bättras på. Inga större insatser alltså men resultatet blev fräscht och ljust:
(Klicka ev. på bilderna för att förstora dem)!
Köket är ett stort luftigt lantkök som rymmer både köksö, köksbord och stolar, soffa, skänk och vitrinskåp. Färgerna går främst i vitt och björk med inslag av lite blått och lite grönt.
Köket är inrett med både nya och gamla möbler. Stilen går väl egentligen mest åt det lantliga och lite romantiska hållet med Mårbackapelargoner, spetsgardiner och en gammal kökssoffa, men allt är blandat med lite nyare och modernare detaljer så som kökslampan i metall, barstolarna från Mio och köksbordet och stolarna från Ikea. Vitrinskåpet från Engelssons är sprillans nytt men i gammal stil.
Den smårutiga tapeten i ljusgrönt och vitt kommer från Sandbergs tapeter och heter Elsa. Den gamla vita skänken har fått söta prickiga knoppar i matchande färg!
Köksinredningen är lite speciell och ärligt talat var det väl inte precis kärlek vid första ögonkastet. Jag störde mig särskilt på kombinationen av luckor i björk och bänkskivor i ek och den lantliga stilen kändes ovan. Nu har jag vant mig och jag trivs faktiskt förträffligt bra i detta kök. Ett stort plus också för tvättstuga vägg i vägg! En liten sådan men otroligt praktisk att ha den så nära.
Ja, det var lite om köket. Nästa rum på tur blir nog vardagsrummet.

12 kommentarer:

Bokmalen sa...

OJ!!! Vad fint!!! Blir alldeles till mig!! ;) Tapeten gör sig ju jättebra i ert kök!!!
Ser fram emot nästa "visning".
Kramen, Maria

CitronerGula sa...

Åh vad otroligt fint ni har fått. Verkligen ljust, öppet och hemtrevligt. Och vilken fin skänk, superfint med knopparna till... Och vintrinskåpet, något liknande står på min önskelista för mitt nya kök. Verkligen personligt och härligt. Blir så kul att få se resten av huset!

Kram

Dahlarna sa...

ÅH vad KUL att få se bilder från ert nya hem. Som jag har längtat... :-)

Urmysigt kök! Vad härligt med ett så stort kök. Jag vill också ha en köksö med barstolar!!! Förstår att ni trivs här!

Ser med spänning fram emot resten av huset!!

Ha en bra dag! KRAMAR!

japp sa...

Heij.. wow, så fint de är.. supersuperfint. Jag kan förstå att ni trivs där.. ser fram emot nästa rum.. kram på dej. Helén.

Malin - Carlssonkarlsson.blogg.se sa...

Ser fin fint ut! Härligt med så stort kök! Längtar tills jag får kika runt mer i ditt hem:) Kram

Vardagstugg sa...

Hej!
Vilket fint hus ni har och erat kök var ju uderbart!

Trevlig kväll!

Annelie

Anna Fredag sa...

Vad kul att få se lite bilder! Det ser jättefint ut men jag förstår att du kanske inte var överförtjust i luckorna till en början. Det blir så mycket trä på nåt sätt. Men med inredningen på plats blev ju resultatet helt annorlunda! Superfint! Knopparna var jättefina och era möbler supersnygga! Kökssoffan passar ju perfekt. Ser fram emot fler bilder! Kram!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

tänkte bara kika in lite...hitta hit från vardagstugg...i jissis såååå fint hem du har!!!! Ljust frächt o stort!!!!
Där skulle jag trivas!!!
kram ♥ Millan

Villa Hemma sa...

hejhej

Ser jättefint ut - ljust och härligt. Viktigt att trivas i sitt kök, där spenderas ju hur mkt tid som hellst :)

kram

Åsa sa...

Men oj vad fint, längtar redan efter vardagsrummet!

Hedera Helix sa...

Vad fint ni har det, huset ser jättemysigt ut, och köket är härligt! Förstår att ni trivs! Skall bli kul att få se de andra rummen också!

Lina sa...

Å så hemtrevligt och snyggt ni bor! Riktigt hemtrevligt och personligt!
Kul att få följa in i huset och stort tack för titten.

Ser fram mot fortsättning... :)
Kram

Besökare

Bloggtoppen.se